Kalendarz

wyjazd studyjny

wyjazd studyjnywyjazd studyjny

Relacja z wyjazdu studyjnego - KGW  w Kotkowie „Baziowe Kotki

Wyjazd studyjny do województwa lubuskiego rozpoczeliśmy w czwartek wczesnym świtem. Już o 4.30 wyruszyliśmy w drogę do Zielonej Góry.

Cały wyjazd towarzyszyły nam dwie wspaniałe opiekunki, przewodniczki i organizatorki z Europejskiej Grupy Doradczej z Kalisza. Bez Asi i Ewy wyjazd nie mógłby się odbyć!

Po pokonaniu ponad 400 km dotarliśmy do pierwszego punktu, którym był Skansen w Ochli.

Ochla to wyjątkowe muzeum etnograficzne pokazujące kulturę ludową. Mieliśmy szansę obejrzeć ponad 80 zabytkowych obiektów i prawie 10 tysięcy artefaktów.

Muzeum zajmuje 13 ha, usytuowane jest w niezwykle urokliwym miejscu. Zabytki zostały wkomponowane w zastany krajobraz i układ przestrzenny, nawiązując do dawnego kształtu wsi.

Wizyta w skansenie pozwoliła nam cofnąć się w czasie do dawnej wsi funkcjonującej w zgodzie z naturą. W czasie wizyty mogliśmy uświadomić sobie istotną rolę i znaczenie historii, dziedzictwa kulturowego wsi.

Na pięknie udekorowanej sali Chodków w Ochli odbyło się spotkanie z przedstawicielką Stowarzyszenia Zielone Grona, panią Dorotą Krzywdą która zaprezentowała jak działa stowarzyszenie producentów produktów regionalnych w województwie lubuskim. Pokazała nam i opisała zasady działania tzw. lubelskiego paszportu turystycznego.

W dalszej części spotkania Pani Dorota jako lokalny producent, opowiedziała nam o prowadzonej przez siebie działalności w firmie Biały Tulipan Rękodzieło. Mieliśmy szansę podziwiać przepięknie zdobione pierniki (wpisane na listę produktów regionalnych), wydziergane na drutach lub szydełku skarpety, pledy, torby a także nalewki, mydełka i wiele innych niepowtarzalnych, własnoręcznie wykonanych produktów. W czasie spotkania dowiedzieliśmy się m.in. o uwarunkowaniach i kryteriach dotyczących wpisania produktu na listę produktów regionalnych a także o różnych sposobach na rozszerzenie profilu działalności własnej firmy.

Kolejnym punktem wycieczki tego dnia była wizyta w winnicy Winny Dworek, Stara Winna Góra w Górzykowie. Tu rozpoczęliśmy od degustacji doskonałej jakości win w pięknej, starej powozowni. W akompaniamencie wytwarzanych win odbyła się prelekcja na temat tradycji winobrania, sztuki winiarstwa i historii tego miejsca. Profesjonalne serwowanie win przez sommelierów w połączeniu z degustowaniem niebanalnych przekąsek, takich jak ser, szynka dojrzewająca, brownie, czy winogrono w czekoladzie - wprawiło nas w doskonały nastrój.

Następnie przeszliśmy na taras widokowy, gdzie doskonale widoczna Pradolina Odry- historyczne miejsce uprawy winorośli- stanowiła tło niezwykle interesującej opowieści gospodarza o sposobach uprawy winorośli, historii miejsca, bogatej tradycji polskiej oraz winiarskiej.

Wizytę w Winnym Dworku zakończyliśmy wyjątkowym obiadem. Kuchnia polska ze szczyptą kuchni międzynarodowej zachwyciła nasze podniebienia!

Późnym popołudniem dotarliśmy do hotelu w Zielonej Górze, gdzie się zakwaterowaliśmy i zjedliśmy kolację .

Ostatnim punktem tego dnia było szkolenie pn. „Zakładanie i rozwój firmy z branży rolno- spożywczej, promocji rolniczego handlu jako nowego kierunku nurtu biznesowego oraz najlepszych praktyk i skutecznych metod marketingowych w celu wypromowania nowego produktu na rynku.” Szkolenie było prowadzone przez profesjonalnych szkoleniowców, trwało 2,5 godziny, każdy z uczestników otrzymał certyfikat.

W piątek, drugiego dnia, w drogę wyruszyliśmy wcześnie rano, ponieważ w planie mieliśmy wizytę w trzech gospodarstwach rolnych.

Całą naszą podróż tego dnia, umilał nam Pan Krzysztof- przewodnik województwa lubuskiego. W czasie przejazdów z jednej miejscowości do drugiej, w sposób niezwykle zabawny, interesujący, opowiadał nam o historii, architekturze i kulturze województwa lubuskiego.

Pierwszą wizytę odbyliśmy w gospodarstwie rolnym Marek Szron, Słoneczny Sad w Solnikach. W czasie spotkania właściciele firmy opowiadali nam o sposobie uprawy owoców, produkcji tłoczonych soków, napotykanych problemach w prowadzeniu firmy, wprowadzonych innowacjach i usprawnieniach. Właścicielka cierpliwie odpowiadała na wszelkie pytania dotyczące technologii produkcji, sposobach dystrybucji i promocji produktu. Mogliśmy wziąć udział w procesie tłoczenia soku z jabłek ekologicznych, by móc na koniec wypróbować go. Sok był pyszny: słodki, aromatyczny, naturalnie mętny.

Po przejechaniu około 20 km dotarliśmy do gospodarstwa rolnego Wandy i Czesława Towpików z Mycielina. Zostaliśmy przyjęci bardzo ciepło przez wyjątkowych gospodarzy, którzy przygotowali dla nas regionalne przekąski oraz przepyszny tradycyjny polski obiad. Podczas spotkania z właścicielami mieliśmy szansę poznać etapy produkcji naturalnych olejów zimotłoczonych, w tym oleju konopnego. Pan Czesław zapoznał nas z wymaganiami, uwarunkowaniami prawnymi produkcji olejów z tej wyjątkowej rośliny. Pytań dotyczących uprawy, produkcji, dystrybucji produktu nie było końca.

Po przejechaniu kilkunastu kilometrów dotarliśmy do znajdującego się w dawnej leśniczówce gospodarstwa Malinówka. Tutaj czekało nas kilka niezwykłych atrakcji m.in. wizyta w pasiece, warsztaty robienia domku dla owadów, własnoręczne wykonanie pamiątkowych magnesów. Nie obyło się bez przepysznego wegańskiego poczęstunku, degustacji samodzielnie robionych alkoholi, dżemów, pieczywa. Właściciele opowiadali nam o produkcji miodów, o działalności Stowarzyszenia Lubuski Produkt Lokalny.

Po powrocie do hotelu, uczestniczyliśmy w uroczystej kolacji, na której mogliśmy wymienić wszystkie spostrzeżenia i wrażenia z dotychczas odwiedzonych miejsc. Sama kolacja jak i cały wyjazd pozwoliły się nam zintegrować i zainspirować do działania na rzecz naszej społeczności lokalnej.

Ostatni dzień minął nam bardzo przyjemnie na spotkaniu we wsi Kosierz, w gminie Dąbie, która jest laureatem Konkursu Najpiękniejsza Wieś Lubuska. W spotkaniu uczestniczyli Przewodnicząca Rady Gminy Dąbie, Pani Sołtys i Prezes Stowarzyszenia „Kosierz – To my” Helena Rewer- Polewka, Wójt Gminy Marcin Reczuch, Koła Gospodyń Wiejskich z Łagowa i Szczawna, Strażacy Ochotniczej Straży Pożarnej, Przedstawicielka Biblioteki Gminnej.

Spotkanie rozpoczęło się od przedstawienia działalności gminy. Zaprezentowano m.in. film promujący historię wsi Kosierz, opisano działania podejmowane na rzecz potrzebujących, zaprezentowano projekty realizowane ze środków Unii Europejskiej. Przygotowano dla nas słodki poczęstunek oraz przepyszny tradycyjny polski obiad.

Niezapomnianym punktem spotkania był wyjątkowy występ wokalny ukraińskiej pary muzyków, która uzyskała azyl w gminie Dąbie. Topolanie- to nazwa zespołu- dali wzruszający koncert, podczas którego zaprezentowali tradycyjne polskie i ukraińskie pieśni, współczesne aranżacje i własne utwory. Byliśmy oczarowani.

Tutaj też swoje pierwszy występ na scenie miał Ernest z naszej grupy ;-)

To był ostatni punkt wyjazdu studyjnego. Czekało nas 400 km do naszej Gminy, do której wracaliśmy jako ludzie z głową pełną pomysłów, przemyśleń, chęci i zapału do pracy!

W drodze powrotnej nikt nie spał, słychać było śmiech, rozmowy, pięknie recytowane wiersze i opowiastki a tradycyjne przyśpiewki było słychać do samego Kotkowa!

Za rok jedziemy do Chin ;-)

* Realizacja wyjazdu przebiegała przy zachowaniu wszelkich procedur dotyczących bezpieczeństwa i zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19. Dodatkowo wszyscy uczestnicy wyjazdu wypełnili specjalne oświadczenia w związku ze stanem epidemii COVID-19.

tekst: Malwina Mucha (Koło Gospodyń Wiejskich w Kotkowie „Baziowe Kotki”)

Wpisany przez: MS

Galeria zdjęć: . Link otwiera powiększoną wersję zdjęcia.
Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Nie pokazuj więcej tego powiadomienia